Wiring Diagram for CTS (Coolant Temperature Sensor) and IAT (Intake Air Temperature Sesor)
COOLANT TEMPERATURE SENSOR (CTS) AND INTAKE AIR TEMPERATURE SENSOR (IAT)
Komposisi-Terdiri dari termistor yang dipasang secara bersiri dengan perintang yang telah ditetapkan nilainya.
Composition- consist of thermistor that is connected in series with fixed value resistor.
Lokasi-CTS terletak pada bahagian laluan sistem penyejuk dan biasanya sebelum thermostat. IAT terletak pada ruang kemasukan angin enjin (intake air) untuk kenderaan yang dilengkapi dengan MAP sensor manakala kenderaan dengan sistem MAF, IAT termasuk sekali dalam sistem MAF.
Location-CTS is positioned in the coolant passage just before the thermostat. IAT is located at the intake air for MAP equipped vehicle while MAF equipped vehicle, IAT is a part of MAF system.
Fungsi utama-CTS mengesan suhu sistem penyejukan enjin dimana suhu ini mewakili keadaan suhu enjin yang sebenar. IAT mengesan suhu udara yang masuk ke ruang pembakaran.
Main function-CTS detects the water temperature in engine whereby this temperature is actually the real temperature for the engine. IAT detects the incoming air stream into the engine.
Cara operasi-CTS dan IAT mendapatkan bekalan voltan 5V dan GND wayar dari ECU. Bila suhu meningkat, rintangan pada CTS & IAT akan menjadi rendah. ECU akan memantau perubahan dalam voltan dalam litar antara perintangan yang telah ditetapkan nilainya dan CTS dan IAT. Signal dari CTS dan IAT akan digunakan oleh ECU untuk mengawal kadar pancitan bahanapi, sistem penyalaan dan lain-lain..... dari mahfidz
Operation method-CTS and IAT receive 5V supply from ECU and its GND wire is also connected to ECU. When coolant or intake air temperature increases, the resistance on CTS and IAT will decrease which means lower voltage. ECU will monitor the change in voltage between fixed value resistor and CTS/IAT. CTS and IAT signal will be used by ECU to control the amount of injected fuel to combustion chamber, ignition timing etc... written by Mahfidz
Komposisi-Terdiri dari termistor yang dipasang secara bersiri dengan perintang yang telah ditetapkan nilainya.
Composition- consist of thermistor that is connected in series with fixed value resistor.
Lokasi-CTS terletak pada bahagian laluan sistem penyejuk dan biasanya sebelum thermostat. IAT terletak pada ruang kemasukan angin enjin (intake air) untuk kenderaan yang dilengkapi dengan MAP sensor manakala kenderaan dengan sistem MAF, IAT termasuk sekali dalam sistem MAF.
Location-CTS is positioned in the coolant passage just before the thermostat. IAT is located at the intake air for MAP equipped vehicle while MAF equipped vehicle, IAT is a part of MAF system.
Fungsi utama-CTS mengesan suhu sistem penyejukan enjin dimana suhu ini mewakili keadaan suhu enjin yang sebenar. IAT mengesan suhu udara yang masuk ke ruang pembakaran.
Main function-CTS detects the water temperature in engine whereby this temperature is actually the real temperature for the engine. IAT detects the incoming air stream into the engine.
Cara operasi-CTS dan IAT mendapatkan bekalan voltan 5V dan GND wayar dari ECU. Bila suhu meningkat, rintangan pada CTS & IAT akan menjadi rendah. ECU akan memantau perubahan dalam voltan dalam litar antara perintangan yang telah ditetapkan nilainya dan CTS dan IAT. Signal dari CTS dan IAT akan digunakan oleh ECU untuk mengawal kadar pancitan bahanapi, sistem penyalaan dan lain-lain..... dari mahfidz
Operation method-CTS and IAT receive 5V supply from ECU and its GND wire is also connected to ECU. When coolant or intake air temperature increases, the resistance on CTS and IAT will decrease which means lower voltage. ECU will monitor the change in voltage between fixed value resistor and CTS/IAT. CTS and IAT signal will be used by ECU to control the amount of injected fuel to combustion chamber, ignition timing etc... written by Mahfidz
No comments:
Post a Comment